Väčšina z nás sa díva na módu ako na prevažne estetickú záležitosť, ale z hľadiska biznisu má oveľa viac významových vrstiev. Nie je nič márnivé na tom, že sa zaoberáme otázkou, čo na seba. Osobný imidž patrí k nedoceneným, zato mimoriadne efektívnym nástrojom kariérneho rozvoja.
Ako sa obliecť pre úspech? Jednoduchá otázka, pritom odpoveď by vystačila na celý rozhovor. Pýtali sme sa tej najpovolanejšej. Jana Olšinská, profesionálna vizážistka a stylistka, zakladateľka make-up a fashion akadémie Studio22, má za sebou viac ako 15 rokov skúseností v „biznise krásy“. Dnes radí firmám, ako zadefinovať svoj štýl a byť o krok vpred pred kancelárskou uniformitou.
Spojenie módneho stereotypu a invenčných biznis ideí pôsobí možno zvláštne. Nemôžeme však hovoriť o kapsulovom šatníku bez toho, aby sme nezmienili únavu z rozhodovania. Vrcholoví biznismeni sa obliekajú „kapsulovo“ – permanentne tak vyriešia otázku, čo na seba a môžu sa venovať iným, dôležitejším veciam. Prečo v biznis móde platí, že menej je viac?
Doba sa mení a to sa odráža aj v biznis móde. Striktný dresscode na pracoviskách a určitá uniformita sa postupne vytráca a do popredia sa dostávajú inovatívne a originálne prístupy (nie len) k biznis šatníku. Úroveň otvorenosti experimentovať sa však tiež viaže na danú pozíciu a striktnosť firemnej kultúry.
Efektívny biznis šatník sa riadi pravidlom kvality nad kvantitou. Precízne vyberané materiály, perfektne sediace na typ postavy sú kľúčové. Pri mužoch je dôraz kladený na strih oblekov, ktoré charizmaticky vyzdvihnú ramená a sú veľkostne prispôsobené na mieru. Dôležité je si všímať tiež detaily šitia a použitých látok, ktoré dovolia telu počas dňa dýchať.
Rovnako to platí aj u žien. Kvalita musí vždy prevýšiť kvantitu. Treba myslieť na variabilnú kombinovateľnosť doplnkov, ako sú topánky a kabelka. Nebáť sa zariskovať v podobe nečakaného prvku je heslom dnešnej doby aj v biznise. Uniformita je už skutočne out.
Je veľmi dôležité si uvedomiť, akú obrovskú úlohu odev zohráva pri komunikácii. Dotvára charizmu, osobnosť a veľmi pomáha pri budovaní rešpektu na danej pozícii. Je súčasťou neverbálnej komunikácie, ktorej naše oko nedokáže uniknúť. Pri mojej praxi osobnej stylistky sa často stretávam s veľkou odozvou po zmene šatníka. Šaty jednoducho robia moderného človeka.
Aké sú ďalšie benefity kapsulového šatníka pre našu kariéru okrem výhody úspory času a energie, ktoré by sme inak minuli na riešenie nášho imidžu?
Veľkou výhodou je najmä úplná zmena myslenia v súvislosti s výberom oblečenia v budúcnosti. Namiesto impulzívneho nakupovania sa náš pohľad upiera na vlastnosti daných materiálov, komfort a kvalitu. Výber je zrazu viac premyslený. Nie je orientovaný na sezónne trendy, ale na dlhodobú udržateľnosť. Na budovanie originálneho štýlu, ktorý nás bude ďalej viesť pri rozhodovaní. Zároveň je veľkou úsporou financií, pretože pri kapsulovom šatníku rozmýšľame nad odevom, ktorý vieme nosiť dlhodobo.
Taktiež je spojený s budovaním vzťahu k oblečeniu. Namiesto zbavenia sa vecí sa rieši oprava. Namiesto drastického prania sa rieši delikátne čistenie alebo prispôsobenie pracieho programu konkrétnym potrebám.
"Pri redukcii kúskov v šatníku máme priestor starať sa o každú vec s citom a ponechať mu dlho jeho hodnotu. Využijeme všetko, čo máme, redukujeme nepotrebné a všetkému dávame svoj zmysel."
Ako si vyskladať kapsulu? Čo treba mať zodpovedané, kým sa pustíme do reorganizácie šatníka?
Pri skladaní vlastného efektívneho šatníka treba v prvom rade rešpektovať individuálne potreby. Vždy je na prvom mieste budovanie vlastného štýlu, ktorý má odrážať našu osobnosť. Tlačiť sa do vizuálne striktného minimalizmu, ak milujeme farby a vzory, je neprirodzené. Buďme tým, kým chceme byť a okolie to príjme. Všetko však s drobnou korekciou vzhľadom k prostrediu.
Pred reorganizáciou šatníka by som sa v prvom rade zamerala na vyradenie výrazne obnosených kúskov. Nemilosrdne treba začať so spodnou bielizňou, ponožkami, pyžamom a oblečením na doma. Znie to možno zvláštne, ale všetko začína budovaním vzťahu k sebe v momentoch, kedy nás ostatní nevidia.
"Luxusné topánky skrývajúce deravé ponožky možno vytvárajú dojem na iných, ale dôležité je, čo si myslíme o sebe, keď sme so sebou sami."
Pokračovať treba oblečením, pri ktorom necítime komfort z nosenia. Stále sa pri jeho nosení nenápadne ošívame, kontrolujeme, viac sa potíme alebo jednoducho sa necítime sami sebou. Takéto kúsky väčšinou v šatníku len zaberajú miesto, pretože po nich nesiahame často.
Nezabúdajme tiež na poriadok v šatníku a jeho prehľadnosť. Uprednostňujem vešanie pred skladaním. Technika Marie Kondo a využitie služieb konzultantky na Slovensku aj mne osobne zmenila organizáciu a výber oblečenia si viac užívam.
S módou je to ako so zdravou výživou. Dostupnosť nie je problém, tým je odborná orientácia, schopnosť nezaujato a objektívne posúdiť naše reálne potreby. Pomôže pri vytváraní kapsulového šatníka konzultácia s odborníkom na imidž?
Výborným tipom pri rozhodovaní, ktoré kúsky zo šatníka vyradiť a ktoré naopak získať, je oslovenie profesionálneho stylistu, ktorý nestranným pohľadom pomôže zadefinovať štýl a následne nevedie na správnu cestu. Ja osobne sa pri tejto službe orientujem najmä na osobný príbeh, špecifické pracovné prostredie a na dosiahnutie toho, aby štýl odrážal osobnosť.
"Mnoho žien či mužov vôbec nemá zadefinovaný svoj osobný štýl a keď sa tak stane, začnú sa diať hotové zázraky."
Zrazu je výber oblečenia jednoduchší aj do budúcna. Získame viac sebavedomia, pretože vieme, ktoré partie si zaslúžia viac pozornosti a ktoré menej, a to všetko je odobrené odborným okom stylistu. Navyše, klienti si túto službu veľmi užívajú, takže je to skvelá zážitková aktivita. Poplatok za službu sa kompenzuje množstvom správne zvolených kúskov, na úkor tých, ktoré nám ešte s visačkami visia v šatníku. Tento fenomén vieme do budúcna výrazne eliminovať.
Veľa firiem upúšťa od tradičných dress code pravidiel. Konvencie sú úplatné trendom, čo vidieť napríklad v leteckom priemysle, kde spoločnosti čoraz častejšie prechádzajú k unisex uniformám. Čo vôbec v súčasnom kontexte liberálnych módnych pravidiel znamená „obliecť sa pre úspech“?
Ľudia na vrcholových pracovných pozíciách túžia vzbudzovať dôstojnosť, rešpekt a verím, že aj obdiv. Status je pre mnohých nesmierne dôležitý. Treba si teda v prvom rade zodpovedať otázku, ako veľmi je pre mňa podstatný. Luxusné značky a kvalitné spracovanie sú stále efektívnou zbraňou. Aj striktný minimalista Steve Jobs stavil na dizajnérsku kvalitu v podobe svetra značky Issey Miyake a ikonických džínsov Levi´s. Nejde totiž o prvoplánové pútanie luxusnými značkami, ale o vlastný pocit stotožnenia sa s ideou značky, ktorá sa spája s našou vlastnou filozofiou.
Vôbec sa nebránim ani secondhandovej móde vo vrcholových pozíciách. V secondhandoch je možné nájsť nevídané poklady neskutočnej kvality, ktoré majú pridanú ekologickú hodnotu. Všetko v duchu hesla – som tým, čo nosím. Treba si teda zodpovedať, čím chcem byť. Či je to skutočne fast fashion polyesterová móda, alebo hlbší prieskum napríklad slow fashion možností.
Jeden z módnych kánonov hovorí, že sa obliekame pre seba, nie pre druhých. Ako ovplyvňuje to, čo máme na sebe, to, čo cítime v sebe?
Väčšina ľudí pravdepodobne robí presný opak. Oblečenie vníma ako spôsob, ako prehovárať k svojmu okoliu, odlišovať sa a mnohokrát ním demonštrovať názor na mnoho tém. Osobne si myslím, že práve to je jeho významnou funkciou. Nesmieme však zabudnúť na to, že odev by mal byť odrazom nás samých a jeho výberu by sme mali venovať rovnakú pozornosť ako výberu ingrediencií, ktoré tvoria základ nášho stravovania. Nezdravé potraviny majú na naše telo z dlhodobého hľadiska rovnaký efekt ako napríklad nekvalitne farbené oblečenie.
Vždy máme možnosť premysleného výberu. Vie oblečenie ovplyvniť našu náladu? Obliekame sa podľa nálady? Určite áno.
"Ak sa cítime v oblečení sebavedomo a komfortne, vyžarujeme inú energiu aj do nášho okolia."
Pri kúpe oblečenia odporúčam zaujímať sa aj o ideológiu konkrétnych značiek a ich pozadie. Umožní nám to nebrať oblečenie len ako nutnosť, ale dostáva určitú pridanú hodnotu aj pre nás samých.
Do akej miery je kancelársky šatník otvorený rebélii? Ako sa prezentovať v práci profesionálne a zároveň nechať vyniknúť našu unikátnu osobnosť, ktorá možno obľubuje neónové farby a masívnu bižutériu?
Sme v storočí rebélie, uniformita patrí časom minulým. Ak máme ujasnený rozdiel medzi gýčovou nevkusnosťou a odvahou riskovať a prejaviť sa vkusne, máme vyhraté. Mnoho ľudí môže spočiatku namietať, nesúhlasiť a hodnotiť, ale na druhú stranu človek, ktorý sa nebojí prejaviť, ostáva zapamätateľný, originálny a veľmi často mení status quo. Odkazuje ostatným, že sa môžu uvoľniť. Všetko však musí byť prepojené s vlastnou brzdou, ktorá určuje mieru extravagancie či vybočenia z očakávaní.
Móda pracuje so psychológiou farieb. Ktoré farebné tipy a triky sa oplatí poznať na pohovore či stretnutí s dôležitým obchodným partnerom?
Veľkú úlohu zohráva informácia, či sme v biznise dobre známou osobnosťou, ktorá je rozpoznateľná aj pre jej jedinečný štýl a originalitu, alebo nás čaká stretnutie ľudí, ktorí sa vidia prvý krát. Napríklad pri pohovore by som išla na istotu v duchu hesla „Chcem sa zapáčiť komukoľvek“. To však nikdy neznamená stratu vlastnej originality, iba jej umiernenú verziu, ktorú potom môžeme ďalej dávkovať.
Dobre známa červená je farbou, ktorá púta pozornosť našich zmyslov a jej množstvo by som regulovala. Rovnako to platí aj pri neónových a intenzívnych farbách. Ich úlohou je upútanie pozornosti. Podstatou pohovoru je pútanie pozornosti na našu osobnosť, nie na rušivé farebné odtiene. Inak však budeme pristupovať k biznis stretnutiam v bankovom prostredí a inak napríklad pri stretnutí s majiteľom videohernej spoločnosti alebo módneho magazínu.
Sú špecifické štýly, materiály či kombinácie, ktoré nás vedia v práci nasmerovať k úspechu – alebo k neúspechu?
Prvým pravidlom je čistota a vlastnosti materiálov. Obnosené oblečenie, ktoré má najlepšie roky už za sebou, je nutné vymeniť. Taktiež oblečenie, ktoré nám veľkostne ani strihovo nesedí a nelichotí našej postave. Páni majú často problém s košeľou a stres im spôsobuje prepotené podpazušie. Ľahko sa vieme tomuto faux-pas vyhnúť kúpou tzv. „vložiek“ do podpazušia, ktoré sa nalepia priamo na oblečenie.
Nelichotivým prvkom pre pánov sú príliš obtiahnuté nohavice, alebo ich nevhodná dĺžka. Oblečenie z nekvalitných materiálov, ktoré o tom vypovedajú na prvý pohľad, tiež nie je ideálnou voľbou. Pri kúpe nových kúskov si skutočne prezrime štítok a naučme sa rozumieť zloženiu.
Hodváb je vynikajúcou voľbou, ktorá lahodí aj telu. Rovnako je to aj koženými topánkami a kabelkami. Avšak mnoho vegánov nebude súhlasiť s kúpou kože a hodvábu. Našťastie je možné v ponuke značiek nájsť aj možno alternatívnych materiálov, či recyklovaných a upcyklovaných verzií.
Zdroj fotografií: Studio22