Novinky

Ako čo najprirodzenejšie previazať účelovosť pracoviska s domáckym pohodlím? Zamestnávateľ má obavy zo zníženého výkonu v „obývačkových“ kanceláriách, zamestnanca zas odpudzuje sterilný, neosobný priestor. Keď sa však interiérového návrhu chopia profesionáli, spokojní sú všetci.

Juraj Rehák a Jana Czakó vedú úspešnú slovenskú nábytkársku firmu REHAK interiér. Za viac ako 25 rokov pôsobenia na trhu majú za sebou množstvo zrealizovaných projektov komerčných priestorov rozličných mierok a priemyselných segmentov. Sú na slovo vzatí odborníci pri riešení otázok, ako pomocou rafinovaných interiérových úprav vytvoriť kanceláriu, ktorá bude nielen reprezentovať firemné hodnoty, ale aj motivovať a pozitívne stimulovať jednotlivcov v tíme.  

Jedným z post-pandemických trendov kancelárskeho nábytku je tzv. „resimmercial“. Ide o dizajn, pre ktorý je charakteristické splynutie domáckej útulnosti (residential) a striedmej utilitárnosti (commercial). V akej forme s týmto trendom pracujete vy?  

Pri našich realizáciách aktívne pracujeme s týmto trendom a u našich zákazníkov je naozaj obľúbený. Vytvára totiž pracovné prostredie, ktoré je oveľa pohodlnejšie a priateľskejšie, podobne ako domáce prostredie, na ktoré sme boli počas covidu viac zvyknutí. 

Za dlhé roky praxe vnímame, že kedysi bol v kanceláriách dôraz kladený viac na funkčnosť a efektivitu, pričom pohodlie a estetika boli často zanedbávané. Naším cieľom je čo najviac to prepájať a vytvárať prostredie, ktoré podporuje produktivitu, kreativitu a pohodu zamestnancov. Tvoríme tak interiér, kde sa zamestnanci cítia viac ako doma a môžu pracovať v príjemnej atmosfére. 

„Naším cieľom je vytvárať prostredie, ktoré podporuje produktivitu, kreativitu a pohodu zamestnancov."

Sú nejaké špecifické tipy a odporúčania, ktoré by ste sa v rámci resimmercial trendu radi vyzdvihli?   

Zakomponujte do priestoru pohodlné sedenie: ergonomické kreslá, mäkké sedačky a stoličky. Používajte prírodné materiály, ktoré pridajú do kancelárie príjemnú atmosféru. Vytvorte otvorený priestor pre podporu spolupráce, oddychu aj relaxácie ako je napríklad oddychová zóna s pohodlnými kreslami, spoločenská miestnosť alebo kuchynka.  

Využívajte prirodzené svetlo a ak vám to priestor dovolí, umiestnite pracovné stoly blízko okien aby čo najviac svetla dopadalo na pracovnú plochu. Používajte prírodné a dobre kombinovateľné farby a textúry, ideálne svetlé odtiene, ktoré dodávajú priestoru príjemný a útulný vzhľad.  

Veľa firiem si už uvedomuje, že šťastní a spokojní zamestnanci sú produktívnejší a kreatívnejší. Radi týmto trendom inšpirujeme našich klientov a tešíme sa, že stále viac spoločností sa snaží vytvoriť prostredie, ktoré podporuje dobre fungujúce pracovné vzťahy a zvyšuje angažovanosť zamestnancov. 

Je dobrý nápad prepájať dva navonok úplne protichodné smery? Ako nájsť balans?  

Myslíme si, že áno. Správne kombinovanie týchto dvoch štýlov prináša zaujímavý a inovatívny prístup pri navrhovaní pracovného prostredia. Je však dôležité mať na pamäti, že každá spoločnosť a pracovné prostredie sú jedinečné. Výber štýlov a trendov preto prispôsobujeme na mieru a každý náš projekt je o individuálnych potrebách firmy a jej zamestnancov.  

Niektoré spoločnosti preferujú formálnejšie a profesionálne pracovné prostredie, zatiaľ čo iné viac ocenia pohodlnú a priateľskú atmosféru. Je dôležité nájsť rovnováhu medzi oboma štýlmi, aby sme vyhoveli preferenciám zamestnancov a zároveň dodržali firemnú identitu. Napríklad pri realizácii pre VÚB banku sme vytvorili relaxačnú atmosféru s veľkými pohodlnými sedacími boxami, ktoré oceňujú pri návšteve ich klienti. Nezabudli sme ani na pohodlie zamestnancov, pre ktorých sme zvolili pohodlné celočalúnené kancelárske kreslá s mäkkou PUR penou.  

Nehrozí riziko, že ak bude zariadenie v kanceláriách pôsobiť až príliš relaxačne, zamestnancov to viac než k výkonu bude zvádzať práve k tomu relaxu?  

Prirodzene, môže to byť aj tak, ale my máme práve z takýchto realizácií najlepšie spätné väzby a odozvy od zamestnancov. Vo firmách sa vďaka tomu vytvára rodinná atmosféra. 

Existuje samozrejme riziko, že niektorí zamestnanci sa budú cítiť viac lákaní relaxovať a oddychovať namiesto plnenia pracovných úloh. Preto je dôležité nájsť správnu mieru medzi komfortom a pracovným prostredím, ktoré podporuje produktivitu a koncentráciu a zvoliť vhodné prvky do jednotlivých zón. Príliš veľa pohodlia a útulnosti v hlavnom pracovnom priestore môže byť kontraproduktívne, ale v relaxačnej zóne naopak vítané.  

Napríklad v realizácii firemného priestoru pre firmu Muehlbauer v Nitre sme do kancelárií zvolili strohejší technický štýl nábytok, ktorý nerozptyľuje ľudí pri práci a do lounge zóny sme vybrali farebné vaky na pohodlné sedenie. 

„Je dôležité získavať spätnú väzbu od zamestnancov, aby sme pochopili, aký typ dispozície priestoru a nábytku potrebujú pre efektívnu spoluprácu."

Novinky

Spomenuli ste zóny. Dnes sa čoraz častejšie hovorí o odklone od klasických open office priestorov a presmerovaní dizajnu k členitejšiemu, premyslenejšiemu zónovaniu – zriaďovaniu „pracovných staníc“, ako sú napríklad čitáreň, odpočívadlá, búdky na telefonovanie či hlbokú prácu vyžadujúcu koncentráciu. 

Aké sú základné pravidlá takéhoto zónovania, aby mal zamestnanec dostatočné súkromie, no zároveň ostal priestor pre tímovú kolaboráciu?  

Naši klienti čoraz viac vystupujú z konzervatívneho prístupu pri návrhu interiérov. Oproti klasickým open office sa zmenil pohľad na ponímanie funkčnosti v prospech človeka a jeho potrieb. Navyše, razíme osvetu v spoločnom zdieľaní firemných priestorov pri susediacich firmách napríklad aj na rozdielnych poschodiach.  

Pri zónovaní pracovných staníc s cieľom zaručiť súkromie a zároveň aj tímovosť zvažujeme vždy viaceré pravidlá. V prvom rade sa prispôsobujeme potrebám ľudí, ktoré môžu byť v každom projekte odlišné. Získavame spätnú väzbu od zamestnancov, aby sme pochopili, aký typ dispozície priestoru a nábytku potrebujú pre efektívnu spoluprácu.  

Pri každom projekte najprv identifikujeme hlavné typy činností, ktoré zamestnanci v danom pracovnom priestore vykonávajú. Najčastejšími sú napríklad individuálna práca, tímová spolupráca, telefonické rozhovory, koncentrácia, brainstormingy, porady, kreatívna tvorba a podobne. Tieto činnosti majú rôzne nároky na súkromie či interakciu s ďalšími kolegami.  

Podľa predstáv klienta a našich skúseností následne spoločne vytvárame jednotlivé zóny a odporúčame najvhodnejšie prvky. Ako napríklad akustické zvukovo izolované kabínky, kancelárske stoly s paravanmi, panelové deliace steny alebo naopak spoločné otvorené riešenia, kde môžu zamestnanci diskutovať a pracovať spoločne. To bývajú veľké stolové zostavy alebo priestory s pohodlnými sedacími súpravami. 

Akokoľvek atraktívna kancelária bude skôr či neskôr čeliť výzve zaprataného priestoru. Konmari metóda je síce známejšia skôr z rezidenčného dizajnu, ale predsa, vnímate, že s postupujúcou digitalizáciou a expanziou „bezpapierových“ kancelárií ovláda debordelizačný trend aj pracoviská?  

Určite áno. V posledných rokoch pociťujeme na trhu rastúcu popularitu trendu minimalizmu a organizácie nielen v domácich prostrediach, ale aj na pracoviskách. Ľudia sa stále viac zaujímajú o vytváranie čistejších a lepšie usporiadaných pracovných priestorov. 

Tento trend má množstvo pozitívnych dôsledkov. Zvýšenú produktivitu a kreativitu zamestnancov, či redukciu stresu a rozptyľovania od práce. So správne organizovaným pracovným a úložným priestorom je jednoduchšie nájsť potrebné dokumenty, nástroje a materiály.  

Ako pri všetkom v rámci tvorby interiéru však platí, že každá firma má iné preferencie a pracovné potreby. Niektorí ľudia sa môžu cítiť pohodlnejšie v organizovanom a minimalizovanom prostredí, zatiaľ čo iní môžu byť kreatívnejší a produktívnejší v trochu chaotickom priestore. Našou úlohou je pomôcť klientovi nájsť najlepší spôsob riešenia pracovného priestoru, šitý jemu na mieru. 

Aké sú súčasné možnosti v oblasti úložných kancelárskych riešení? 

Veľmi populárne sú úložné riešenia, ktoré sú modulárne a môžu sa prispôsobiť meniacemu sa kancelárskeho priestoru. Systémy regálov, skriniek a zásuviek, ktoré je možné prispôsobiť a premiestňovať podľa potreby. Tieto systémy pozostávajú z rôznych jednotiek, ktoré je možné kombinovať a zoskupovať. Ďalším trendom sú kovové regály a skrinky, ktoré poskytujú viac úložného miesta a zároveň môžu slúžiť aj na zónovanie a rozdelenie pracovného priestoru. 

Jedným z trendov je aj viacúčelový nábytok, ktorý kombinuje úložný priestor s ďalšími funkčnými vlastnosťami. Napríklad stoly s integrovanými policami alebo skrinkami alebo regály so zabudovaným stolom. 

S narastajúcou digitalizáciou a používaním technológií v kancelárii je masívnym trendom integrovať technológiu do úložných riešení. Ako napríklad nabíjacie stanice pre zariadenia alebo zabudované zásuvky a USB porty, sú čoraz viac žiadané.  

Uprednostňujú sa ergonomické riešenia, ktoré zohľadňujú správnu polohu tela, pohodlný prístup k úložným priestorom a minimalizáciu namáhania pri manipulácii s dokumentmi a materiálmi. 

Všeobecne však platí prechod do minimalizmu a cloudových riešení, čiže prechod od papierov a šanónov k digitalizácii. Preto často už pri návrhoch konzultujeme znižovanie šanónových priestorov oproti tomu, ako to bývalo kedysi.

„S narastajúcou digitalizáciou je masívnym trendom integrovať technológiu do úložných riešení. Nabíjacie stanice pre zariadenia alebo zabudované zásuvky a USB porty sú čoraz žiadanejšie."

Späť
ďalšie články, ktoré by sa vám mohli páčiť